تبلیغات
شیراز من - مطالب تیر 1392

کلانشهرهای کشورمان و شهرهای پیشرفته و بزرگ دنیا برای عقب نماندن از قافله توسعه و پیشرفت ، هر روز در حال ایجاد نوآوری و خلاقیت در فعالیتهای خود و تأسیسات شهری میباشند. اینگونه ابداعات خلاقانه در وهله اول باعث ایجاد زیبایی‌ و جذابیت بیشتر در محیط شهر شده و یکنواختی و خمودی را محو میکنند. علاوه بر آن موجب استفاده بهینه از فضاهای شهری شده و در کاهش وقت و هزینه‌ها نقش جدی ایفا میکنند.... البته باید پذیرفت که 


ادامه مطلب

پنجشنبه 27 تیر 1392

احداث پلهای عابر، یک معضل زمان بر

   نوشته شده توسط: عبدالرضا    

ساخت و نصب ٔپل‌های هوایی عابر پیاده که در بسیاری شهرها به عنوان یک فرصت و موقعیت برای بهبود فضا و امکانات شهر قلمداد میشود در شیراز این روز‌ها به یک معضل تبدیل شده است . طولانی‌ شدن احداث اینگونه ٔپل‌ها به بیش از ۶ ماه و نیمه کاره رها شدن آنها به یک رویه عادی تبدیل شده است. این اتلاف وقت باعث ایجاد زخم هایی بر پیکره خیابان‌ها و پیاده رو‌ها شده و نازیبایی بصری را به چهره شهر تحمیل کرده است. اکنون که بیشتر از ۶ ماه از آغاز احداث ٔپل‌های عابر در مقابل مرکز زرهی، مقابل استخر کوثر، مقابل دادگستری فرهنگ شهر، مقابل صنایع الکترونیک، مقابل درمانگاه محمد رسول الله و ... می‌گذرد این پلها به صورت نیمه کاره به حال خود رها شده اند و هیچ اقدامی برای تکمیل آنها انجام نمی‌گیرد. پروژه هایی که در حالت استاندارد باید ۳ ماه ساخته و تکمیل شوند. از معضلات دیگر اینگونه ٔپل‌ها عدم توجه به نصب پلّه برقی‌ می‌باشد که موجب گردیده شیراز بر خلاف بسیاری از شهرهای بزرگ کشور فقط ۲ ٔپل مجهز به پلّه برقی‌ در بلوار آزادی و زند داشته باشد. پاسخ شهرداری درباره اجرای ضعیف این ٔپل‌ها که جز کارهای ابتدایی هر شهر می‌باشد چیست؟ آیا میشود باز هم به بهانه وجود تأسیسات مزاحم سعی‌ بر توجیه کردن ضعف‌ها داشت؟ پس نقش مدیران و مهندسین مشاور در پروژه‌های شهر شیراز چیست؟


دوشنبه 24 تیر 1392

نقدی صریح بر وضعیت پارک‌ها و فضاهای سبز شیراز...

   نوشته شده توسط: عبدالرضا    

افزایش روز افزون جمعیت و تعداد وسایل نقلیه در کلانشهر شیراز ایجاب می‌کند که در جهت تلطیف فضای شهری و محیط زندگی‌ و بهبود منظر شهری ، فضاهای سبز و پارک‌ها نیز به همین نسبت رشد و توسعه یابند . اما عملکرد ۳ ساله شهردار شیراز و زیر مجموعه آن در بخش فضای سبز  تناسب لازم را با روند رشد و توسعه شیراز ندارد. با وجود انتظار طولانی‌ شهروندان برای بهتر شدن وضعیت فضای سبز شهر از نظر کمّی و کیفی‌، متأسفانه در چند سال اخیر این وضعیت نه تنها بهبود نیافته بلکه اینک می‌توان ادعا کرد که فضای سبز شیراز حداقل از نظر کیفیت و زیبایی‌ در


ادامه مطلب

در آغاز سال ۱۳۹۲ شهردار شیراز رویکرد برنامه‌های شهرداری در این سال را اولویت دادن به پیاده‌ها بجای اولویت دادن به اتومبیل‌ها عنوان کرد. اما حقیقت این است که بسیاری از معابر و پیاده روهای سطح شهر دارای وضعیت نامطلوبی هستند و شهرداریهای مناطق تحرک لازم را در بهسازی ، کف سازی ، بدنه سازی، زیبا سازی و نورپردازی پیاده رو‌ها از خود نشان نمی‌دهند. یکی‌ از این مسیر‌ها خیابانمیرزا کوچک خان یا همان قصردشت ، حد فصل فلکه قصر دشت تا معالی آباد است...


ادامه مطلب

پنجشنبه 20 تیر 1392

نیازهای شیراز... موزه‌ هنرهای مدرن

   نوشته شده توسط: عبدالرضا    

در شهری همچون شیراز که قدمت دیرینه‌ داشته و در جستجوی توسعه پایدار و جذب گردشگر از نقاط مختلف جهان می‌باشد گالری‌های هنری و موزه‌‌ها میتوانند نقش پر رنگی‌ ایفا نمایند، بخصوص که این شهر همواره به  مهد هنر و فرهنگ شهرت داشته است...اما متأسفانه موزه‌‌ها و گالری‌های هنری در شیراز حال و روز خوشی‌ ندارند. یکی‌ مهمترین نیاز‌ها در این حوزه ساخت "موزه بزرگ هنرهای مدرن" می‌باشد که در آن آثار و افرینش‌های هنرمندان و طراحان برجسته داخلی‌ و خارجی‌ از کشورهای مختلف جهان به دید هنردوستان و عامه مردم گذاشته میشود. این آثار میتواند از بخش هایی نظیر طراحی، گرافیک، نقاشی، کاریکاتور، عکاسی و فیلم ، مجسمه و المان،آثار حجمی و ترکیبی‌ و...شکل گرفته و جدیدترین خلاقیت‌ها و تحولات در هنر معاصر را به تماشای همگان بگذارد. طراحی و احداث ساختمان چنین موزه‌ ی‌‌ حتما باید دارای معماری مدرن بوده و توسط معماران و طراحان برجسته دنیا انجام شود. چنین محیطی‌ علاوه بر جذب گردشگر، میتواند به مکانی برای عاشقان هنر تبدیل شده و ایده‌ها و خلاقیت‌های نو را به شهر ما معرفی‌ کند تا در طراحی فضاهای شهر نیز از آنها بهره گرفته شود. نمونه موفق چنین موزه‌ ایی‌ "موزه هنرهای مدرن نیویورک" (moma) می‌باشد که هر ساله چندین میلیون بازدید کننده دارد. آیا شهرداری شیراز و معاونت فرهنگی‌ آن بجای پرداختن به کارهای کوچک و محدود هنری به این سطح فکری خواهند رسید که چنین موزه بزرگی‌ را در مقیاس بین‌المللی در شیراز احداث و تجهیز نمایند؟ وقتی‌ برای هر تقاطع غیر همسطح یا تونل شهری بین ۲۰ تا ۸۰ میلیارد تومان هزینه  میشود چرا نباید موزه‌ هنرهای مدرن که نیازمند حدود ۵۰ میلیارد تومان اعتبار است در شهر هنر و فرهنگ ساخته شود...


سه شنبه 18 تیر 1392

سرنوشت تونل سعدی در انتظار ٔپل چمران...!

   نوشته شده توسط: عبدالرضا    

با اتمام ساخت پروژه بزرگ تونل سعدی که با تبلیغات و هیاهوی بسیار توسط شهرداری شیراز به انجام رسید بعضی‌‌ها تازه از خواب بیدار شده و دریافتند به علت عدم اجرای همزمان پروژه‌های لازم در ورودی و خروجی این تونل، این پروژه عملا از کار ایی مورد نظر برخوردار نبوده و شهروندان باید یک پروژه عقیم را ماه‌ها و بلکه سالها تحمل کنند...در اهمیت و بزرگی‌ این پروژه و تلاش شهرداری شیراز برای به ثمر رساندن آن تردیدی نیست اما چرا باید بعد از چند سال تحمل و صبر شهروندان، به علت عدم آینده نگری مدیران شهر، یک چنین پروژه مهمی‌ پس از پایان کار قابل استفاده نباشد؟!...اما همین حکایت درباره ٔپل چمران در حال تکرار است. آماده نبودن بزرگراه کوهسار از یک طرف، آغاز نشدن و تعلل در اجرای تقاطع غیر همسطح میدان قصردشت از طرف دیگر کارایی این ٔپل ارتباطی‌ را که میتواند تا ۶ ماه دیگر آماده شود با علامت سوال روبرو کرده است. به همه اینها تعلل شهرداری در تملک و تخریب املاک مورد مسیر در کوچه منتهی‌ به فلکه قصردشت را هم اضافه کنید...اگر همین امروز این عملیات عمرانی و تملک‌ها در ۲ طرف ٔپل با سرعت آغاز و اجرا نشود پس از پایان ساخت این ٔپل باید شاهد خاک خوردن یک پروژه ناقص دیگر مانند تونل سعدی باشیم...پروژه میدان قصر دشت خود نیازمند حد اقل یک سال و نیم وقت است و تعلل در آغاز عملیات اجرائی آن بر عملکرد پروژه بزرگراه کوهسار و ٔپل چمران اثر منفی‌ خواهد گذاشت.


دوشنبه 17 تیر 1392

سلامی‌ دوباره...و چند نکته

   نوشته شده توسط: عبدالرضا    

عزیزان و همراهان وبلاگ " شیراز من" پس از وقفه ی‌‌ کوتاه باز به میان شما آمدیم تا در کنار هم مسایل و اخبار شیراز عزیز را مطرح کنیم و عملکرد‌ها را به نقد بکشیم

اما در آغاز مجدد این راه ذکر چند نکته ضروری است...  رویکرد این وبلاگ تحلیلی- انتقادی است ، پیشرفتها و اخبار شهر در کنار ضعف‌ها و کمبودها مطرح خواهد شد و ضمن پافشاری بر نیازها و کمبودهای شیراز تلاش میشود که نظر مسئولین شهر به سمت این خواسته‌ها سوق داده شود...ما نه مخالف شهردار و شهرداری هستیم و نه حامی‌ بی‌ قید و شرط آنها...شاید لقب " حامی‌ منتقد" برای این سایت مناسب‌ترین عنوان باشد چرا که معتقدیم دفاع احساسی‌ و بی‌ قید و شرط از عملکرد شهرداری یا شخص شهردار باعث پائین آمدن سطح مطالبات شده و با سر پوش گذاشتن بر کمبودها و نیاز‌ها موجب باقی‌ ماندن عقب ماندگی‌ها خواهد شد...پس در این راه با نظرات خود ما را همراهی کنید ، بدین امید که مدیران شهر صدای ما و شما شهروندان عزیز را بشنوند و در برابر مطالبات مردم سر تعظیم فرو آورند...