تبلیغات
شیراز من - مطالب خرداد 1392
سه شنبه 21 خرداد 1392

عدم انتشار موقت وبلاگ

   نوشته شده توسط: عبدالرضا    

همراهان عزیز، به دلیل مشکلات شخصی‌ به مدت یک ماه انتشار وبلاگ متوقف و از تاریخ ۱۸ تیر ماه با قالب و مطالب جدید به میان شما باز خواهیم گشت. در این مدت شما میتوانید با نظرات و پیشنهادات خود، ما را در بهبود کیفیت وبلاگ یاری نمایید . 

شیراز،شهر پیشرو...شهر آرمانی


جمعه 17 خرداد 1392

مرثیه ای‌‌ برای یک ٔپل عابر پیاده...!

   نوشته شده توسط: عبدالرضا    

سخن از ٔپل عابر پیاده بلوار صنایع، روبروی پارک علوی است ! پلی که حالا همه شهروندان از سرنوشت تلخ آن خبر دارند و این سوال در ذهن آنها ایجاد شده که چرا به خاطر سو مدیریت‌ها و روشهای آزمون و خطا ساخت یک ٔپل عابر پیاده که از ابتدایی‌ترین فعالیتهای شهرداری یک کلانشهر است باید اینگونه طلسم شود ؟ پلی که قرار بوده حافظ جان مردم باشد، امنیت و ایمنی را به ارمغان بیاورد، موجب ارتقأ تاسیسات شهری باشد، اینچنین مایه آزردگی خاطر شهر و شهروندان شده است. این ٔپل قرار بود مکانیزه باشد اما همانگونه که می‌بینید نهایتاً پلّه برقی‌‌های نصب شده آن از جا کنده و برداشته شد و زخم‌های ایجاد شده در پیاده رو هر ۲ طرف خیابان همچنان باقیست و خدا می‌داند قرار است سرنوشت آن پس از چند سال به کجا برسد...گفته میشود مشکل به قرارداد بین شهرداری و پیمانکار این ٔپل برمیگردد و باعث این مسایل شده است...اما باید از مدیران شهر پرسید  شهری که ادعای ایجاد پروژه‌های کلان و عظیم عمرانی را دارد چرا باید در سطوح پائین تر اجرائی و پروژه‌های معمولی‌ نظیر این ٔپل عابر پیاده و طرح‌های مشابه اینقدر دچار ضعف و سو مدیریت باشد...؟!


جمعه 17 خرداد 1392

همه مردان آقای شهردار...

   نوشته شده توسط: عبدالرضا    

از خصوصیات شخص آقای پاک فطرت شهردار فعلی‌ شیراز می‌توان به مدیریت هدفمند و قوی، ایده‌های خلاقانه، تمایل به بهبود روز افزون عملکرد شهرداری، تمایل به افزایش کمی‌ و کیفی‌ پروژه‌های کلان و ... اشاره کرد. اما این بدان معنا نیست که کل مجموعه شهرداری و مدیران همراه آقای شهردار هم دارای همین نکات مثبت هستند. بر عکس باید اعتراف کرد که برخی‌ از شهرداران مناطق و مدیران سازمانهای تابعه شهرداری که توسط خود شهردار هم انتخاب شده اند از نظر مدیریت و میزان تلاش ، هیچ تناسبی با شخص شهردار ندارند و در حد و اندازه‌های یک مدیر معمولی که مشغول به خدمت در یک شهر کوچک و ۱۰ هزار نفری است عمل کرده اند! اینکه آقای شهردار نتوانسته برای شیراز توسعه و تحرک همه جانبه در همه بخش‌ها ایجاد کند و ضعف‌های بارزی در برخی‌ زمینه‌ها همچنان شیراز را آزار میدهد به عملکرد برخی‌ مدیران همراه ایشان بر میگردد که متأسفانه توان مدیریتی آنها یا اصلا در حد و اندازه یه کلان شهر مهم نیست یا اینکه به این باور نرسیده اند که اینجا شیراز است...شهری که می‌خواهد در پیشرفت و آبادانی پیشرو و آرمانی باشد ، کار و پیشرفت در آن باید پر خروش و طوفانی انجام شود و از مدیریت‌های پشت میزی و باری به هر جهت و کارهای رفع تکلیفی به شدت پرهیز شود. آقای شهردار باید بدانند حضور برخی‌ از این مدیران در کنار ایشان که فاقد انرژی و توان مدیریتی و اجرائی در حد خود شهردار هستند، باعث کندی پیشرفت و باقی‌ ماندن مشکلات و نابسامانیها در برخی‌ بخش‌ها و مناطق شده و در تحلیلها و نقد‌ها این نقاط ضعف نهایتاً به گردن خود شخص شهردار خواهد افتاد...مدیری قوی مثل مهندس پاک فطرت باید مدیران همراه خود را با دقت و وسواس انتخاب کرده و در این راه از آزادی عمل کامل برخوردار و از هر گونه فشار بیرونی برای انتخاب کردن این و انتخاب نکردن آن به دور باشد. مدیران ارشد شهرداری کلانشهر شیراز که در راس شهرداریهای مناطق یا سازمان‌ها و مدیریت‌های شهرداری قرار گرفته اند باید دارای روحیه تلاش و کار جهادی و بی‌ وقفه، خلاقیت و نو آوریهای روز افزون، توان طراحی و اجرای سریع و با کیفیت پروژه‌ها و تغییر همه روزه چهره شهر باشند و اگر در این حد نیستند باید عطای ماندن در کنار آقای شهردار را به لقای آن ببخشند...باید پذیرفت عملکرد بعضی‌ از این مدیران باعث شده وضعیت امروز برخی‌ حوزه‌ها نه تنها به نسبت ۳ سال قبل هیچ تفاوتی‌ نکرده بلکه گاهاً پسرفت هم داشته است...آقای شهردار! شما هم میدانید که پیدا کردن مدیران خوش فکر، پر توان و همسو آنقدر‌ها هم سخت نیست...


سه شنبه 14 خرداد 1392

سال زیبا سازی شیراز و یک پیشنهاد مهم

   نوشته شده توسط: عبدالرضا    

هنگامی که در آغاز سال ۹۲ شهردار شیراز این سال را سال نهضت زیبا سازی شیراز نامید، انتظار بر این بود که بلافاصله در آغاز سال طرح‌های متعدد زیباسازی در برابر چشم شهروندان آغاز و اجرائی شود ، اما به جرات می‌توان گفت در این ۲ ماه و نیم، به نسبت سال گذشته هیچ تحرک جدیدی در امر زیبا سازی شیراز اتفاق نیفتاده است. زیباسازی شهر که باعث ایجاد جلوه بصری مطلوب و اثر روانی‌ مناسب بر شهر و شهروندان میشود سالها بود که در شیراز به دست فراموشی سپرده شده بود. البته شهردار فعلی‌ بارها به احیای زیباسازی معابر شیراز اشاره و به این حوزه تحرک محدودی داده است اما تا رسیدن به آنچه کلانشهر‌های دیگر برای زیبا سازی و نور پردازی انجام داده اند هم راهی‌ طولانی‌ باقیست. اگر قرار است امسال سال زیبا سازی باشد حرکت لاک پشت وار هرگز معنای این نهضت را محقق نخواهد کرد و الان که نزدیک یک چهارم سال سپری شده می‌بایست حداقل ۲۰، ۳۰ طرح فعال در این زمینه در شهر آغاز شده باشند...چیزی که هرگز انجام نشده است. اما پیشنهاد سایت " شیراز من" تغییر ساختار تشکیلاتی مدیریت زیبا سازی شهرداری شیراز و تأسیس سازمان زیباسازی به عنوان یکی‌ از سازمان‌های تابعه شهرداری است. پر واضح است تبدیل این "مدیریت" به "سازمان" باعث گستردگی چشمگیر فعالیتهای آن و تخصیص بهتر بودجه خواهد شد و شیراز را در راه جبران عقب ماندگی‌های چندین ساله در زیبا سازی و نور پردازی ، یاری خواهد کرد. نظر و پیشنهاد شما کاربر عزیز چیست؟                                                                                                                                                                                                                 


دوشنبه 13 خرداد 1392

المان‌های شهری شیراز و فرهنگ شهروندی...

   نوشته شده توسط: عبدالرضا    

پس از چند سال غفلت از نصب المان‌های زیبا در نقاط مختلف شهر شیراز، شهرداری در سال ۹۱ تصمیم گرفت که تحرک نسبی‌ در این زمینه در شهر ایجاد کند و تعدادی المان در نقاط مختلف نصب گردید که البته با واکنش موافقان و مخالفان همراه بود. برخی‌ از این المان‌ها زیبا، اثر گذار و با معنا بودند اما برخی‌ دیگر نه تنها هیچ مفهومی‌ را به مخاطب عام منتقل نمیکنند بلکه در زیبا سازی مکان نصب خود هم هیچ اثری نداشته و در یک کلام با ضعف ایده، طراحی و اجرا رو به رو هستند. علاوه بر آن سایز برخی‌ از المان‌ها تناسبی با محل نصب شده ندارند. مثلا نصب یک نماد با ابعاد ۲ در ۱ متر در یک خیابان یا ۴ راه که عرض ۵۰ متری دارد عملی‌ بی‌ اثر و غیر کارشناسانه است. در حال حاضر گرچه آغاز این حرکت در شهر باعث خوشحالی‌ شهروندان شده و باید با گستردگی بیشتری ادامه یابد اما در ساخت المانها باید ذوق و سلیقه بیشتر، زیبایی‌ شناسی‌ و اثر گذاری دقیق بر مخاطب لحاظ گردد. ضمن اینکه جای المان‌های مدرن در شهر هنوز خالیست. علاوه بر آن شیراز نیازمند حداقل ۲، ۳ المان بزرگ و غول پیکر می‌باشد که در کشور شاخص باشد و در ذهن هر مسافری ماندگار شود و نباید فقط به المان‌های کوچک و محدود بسنده کرد...اما از طرف دیگر نصب این المان‌ها نوعی آموزش فرهنگ شهروندی محسوب میگردد چرا که شهروندان را به تدریج به حفظ و مراقبت از این امکانات زیبا سازی شهری وادار می‌سازد. گرچه هنوز بعضی شهروندان المانهای نصب شده را با وسایل بازی بچه‌ها اشتباه گرفته و از آنها به عنوان وسیله ای‌‌ برای انبساط خاطر کودکانشان استفاده میکنند! شهروند عزیز بیایید دست در دست هم از المان‌های شهرمان به خوبی‌ محافظت کنیم و از این طریق شهرداری را به انجام کارهای زیباتر و ماندنی تر در این زمینه تشویق کنیم...


یکشنبه 12 خرداد 1392

افتتاح یک پروژه کلان در شیراز + گزارش تصویری

   نوشته شده توسط: عبدالرضا    

سرانجام پس از مدتها انتظار، تقاطع غیر همسطح دکتر حسابی‌ و فاز اول بزرگراه آرین با حضور مهندس پاک فطرت شهردار پر تلاش شیراز و مقامات ارشد استان به بهره برداری رسید. در این مراسم شهردار شیراز طول این پروژه را ۳ کیلومتر و هزینه اجرای آن را ۱۰۰میلیارد تومان عنوان کرد. وی گفت در این پروژه بزرگ ۱۰۰ هزار متر مربع آسفالت و ۵۰ هزار متر مربع فضای سبز ایجاد شده است. در این مراسم حضور مردم چشمگیر بود و مجری مراسم این پروژه را بزرگترین پروژه به بهر برداری رسیده تاریخ شهرداری شیراز بر شمرد.


جمعه 10 خرداد 1392

نیازهای شیراز...باغ پرندگان

   نوشته شده توسط: عبدالرضا    

از جمله جاذبه‌های طبیعی و گردشگری هر کلانشهر یک باغ پرندگان بزرگ و زیبا میتواند باشد که گردشگران را نه تنها از نقاط مختلف کشور بلکه از کشورهای دیگر به بازدید و سپری کردن لحظاتی خاطره انگیز دعوت می‌کند. در بسیاری کشورهای جهان چنین جاذبه ای‌‌ ایجاد و به بهترین شکل ساخته شده است که نمونه‌های موفق آن در کشورهای انگلستان، ایرلند، تایلند و مالزی وجود دارد. در کشور ما هم علاوه بر باغ پرندگان اصفهان که از چندین سال قبل پذیرای عاشقان طبیعت بود، چندی قبل بزرگترین و زیباترین باغ پرندگان خاورمیانه به مساحت ۲۲ هکتار در پارک لویزان تهران به بهره برداری رسید . اما در شیراز خودمان...این ایده هم مانند بسیاری ایده‌های دیگر هرگز جدی گرفته نشد و با وجود نیاز این شهر به مکانهای جدید تفریحی ، شهرداری به بهانه نبود سرمایه گذار خصوصی ،حرکتی‌ را در این زمینه انجام نداده است. انتظار مردم شیراز این است که چنین باغی‌ با الگو گرفتن از باغ‌های زیبای پرندگان ایران و جهان با طراحی و اجرای زیبا و پیشرفته هرچه زودتر به اجرا و بهره برداری رسیده تا گردشگران در محیطی‌ جذّاب و باغی‌ رویایی به تماشای صدها گونه بزرگ و کوچک پرندگان بنشینند. شهرداری باید خود در این حوزه ورود و اجرای کار را به عهده بگیرد و در انتظار سرمایه گذار نماند. تکیه بیش از حد شهرداری شیراز به سرمایه گذار و نبود سرمایه گذاران مشتاق به همکاری، باعث رکود کامل در ساخت چنین گردشگاه هایی شده است...در حقیقت ساخت بسیاری تفریحگاه‌ها به عنوان نیاز شهر، مانند باغ گلها، باغ پرندگان، سافاری و... وظیفه مستقیم شهرداری است. حال اگر مشارکت سرمایه گذار خصوصی محقق شد که چه بهتر اما اگر نشد ، نشستن به انتظار یک سرمایه گذار و طفره رفتن از ساخت چنین مجموعه هایی توسط شهرداری، هیچ دردی را دوا نکرده و تاخیر چندین و چند ساله را در ساخت جاذبه‌های مدرن گردشگری در شهر موجب میشود. همانگونه که تا کنون چنین شده است. 


پنجشنبه 9 خرداد 1392

بودجه‌های دولتی راه شیراز را گم کرده‌اند !

   نوشته شده توسط: عبدالرضا    

بودجه و اعتبارت دولتی بخش بسیار مهمی‌ از حرکت هر شهر به سمت توسعه و پیشرفت را شکل میدهد. اما آنچه در سالیان اخیر مردم شیراز دیده‌اند این است که جدّیت و تحرک لازم در اختصاص این اعتبارت و اجرای سریع پروژه‌های بزرگ و مورد نیاز شهر در برخی‌ حوزه‌ها وجود نداشته است. به برخی‌ از این حوزه‌ها نگاهی‌ می‌اندازیم:

- حوزه فرهنگ: شیراز هنوز یک پردیس سینمایی مجهز ندارد. مسئولین شهری که به شهر فرهنگ معروف است نه تنها در این سالها کاری برای احداث پردیس سینمایی شهر نکردند بلکه هنوز هم از آن هیچ خبری نیست و هر چه بوده در حد وعده‌های پوشالی بوده. در ۳ دهه اخیر نه تنها یک سینمای جدید در شیراز ساخته نشده بلکه برخی‌ سینما‌های قدیمی‌ هم به خاطر عدم توجه، به مخروبه تبدیل و از دور فعالیت خارج شدند. همین حکایت در زمینه تالار بزرگ شهر هم وجود دارد . یک تالار آبرومند با حداقل ۳ هزار نفر گنجایش برای همایش ها، کنسرت‌ها و سایر برنامه‌های هنری که گویی احداث آن به آرزویی محال برای شیراز تبدیل شده است.

-حوزه راهسازی: یکی‌ از بخشها است که مردم شیراز دل پر خونی از آن دارند، گرچه رئیس اداره راه فارس همیشه با حالتی حق به جانب این بخش را پر رونق معرفی‌ می‌کند اما  نرسیدن بودجه طرح هایی چون ٔپل‌های وحدت، خلیج فارس و میانرود  بر روی کمربندی شیراز و نیمه کاره رها شدن آنها، بازی با آبروی شهر و زشت کردن چهره شیراز است. آقایان همچنین باید پاسخ گوی این  باشند که چرا جاده‌های شیراز‌کازرون، شیراز‌سپیدان، شیراز- فسا و ...که راه‌های دسترسی مرکز یک استان مهم است تاکنون به بزرگراه تبدیل نشده‌اند. گرچه فعالیتهأیی بصورت محدود در حال انجام است اما این همه تأخیر برای یک ٔپل یا بزرگراه، شیرینی‌ این قبیل کارها را به تلخی‌ کام شهروندان تبدیل کرده است.

حوزه ورزش: یک سالن ورزشی آبرومند حدّاقل ۷، ۸ هزار نفره هیچگاه در شیراز ساخته نشد. ورزشگاه ۵۰ هزار نفره پارس هم بعد از نزدیک به ۲ دهه لنگان لنگان پیش میرود ، باز هم به همان دلیل همیشگی‌ نرسیدن بودجه دولتی...

مترو: مانند سایر بخش‌ها تأخیر در اختصاص بودجه لازم اینبار از طرف وزارت کشور ،اوضاع مترو و خیابانهای زخمی شهر را به حال و روزی انداخته است که نیاز به توضیح بیشتر ندارد.

در بخش هایی نظیر گرشگری و مکان‌های تفریحی، موزه‌ ها، و ... نیز ضعف فعالیتهای مبتنی‌ بر بودجه‌های دولتی واضح است.

آنچه مسلّم است، استاندار محترم و نمایندگان شیراز در مجلس باید به جای طفره رفتن از واقعیت‌ها بطور واضح و شفاف به مردم شیراز توضیح دهند چرا بسیاری از پروژه‌ها که در استان‌های دیگر اجرا و با سرعت به پایان رسیده است، در شیراز یا هرگز اجرا نشده یا با تأخیر طولانی‌ و کندی فاحش، اسباب دلخوری شهروندان و باقی‌ ماندن برخی‌ کمبود‌ها و کاستی‌های شهر را فراهم آورده است؟ 


سه شنبه 7 خرداد 1392

امکانات خاموش...!

   نوشته شده توسط: عبدالرضا    

اگر در قسمتهای مختلف شهر شیراز گشتی بزنیم و نگاهی‌ به برخی‌ امکانات ایجاد شده در شهر بیندازیم میبینیم که بسیاری از این امکانات بخصوص آنها که بوسیله برق باید کار کند، بدون مراقبت و سرویس منظم به حال خود رها شده‌اند و با وجود صرف هزینه‌های بسیار، عملا کارایی خود را از دست داده‌اند...به نمونه ای‌‌ از آنها اشاره می‌کنیم:

برای برخی‌ ٔپل‌های هوایی عابر پیاده آسانسور و پلّه برقی‌ نصب شده‌اند و اصطلاحا این پل‌ها را مکانیزه کرده‌اند...اما در عمل اکثر آسانسور‌ها و برخی‌ پلّه برقی‌‌ها خراب و خاموشند و مراقبت لازم از آنها نمی‌شود و برای شهروندان هیچ کار ایی ندارند. شما هم تصمیم بگیرید از یکی‌ از این آسانسور‌ها استفاده کنید تا طعم ناامیدی را بچشید!

در برخی‌ نقاط شهر آبنما هایی ساخته شده تا بتواند به ایجاد زیبایی‌ و سرزندگی در محیط شهر کمک کند اما چه سود وقتی‌ اکثر آب نماها کار نمیکنند یا نصف نیمه کار میکنند؟

نورپردازی هایی که در حد محدود در برخی‌ نقاط ساخته شده‌اند در شبها وضعیت بهتری ندارند و بسیاری از بخش‌های آن یا لامپ‌هایش سوخته یا کلا خاموشند. مانند نورپردازی از کف در زیرگذرها، نورپردازی پلهای عابر در بلوار مدرس و سایر نورپردازیهای ایجاد شده در این بلوار و...

شهرداری شیراز باید یکبار برای همیشه به شهروندان توضیح دهد چرا عمر چنین طرح هایی در شهر اینقدر کوتاه است و نگهداری و سرویس آنها بطور مرتب صورت نمی‌گیرد و این امکانات یکی‌ پس از دیگری خراب و از گردونه استفاده خارج میشوند؟! سکوت شهروندان و شورای شهر در برابر کوتاهی‌ شهرداری نباید باعث بیخیالی مسئولین و شهرداری‌های مناطق در این زمینه شود. اگر قرار است این تأسیسات نقشی‌ در شهر نداشته باشند اصولاً چرا ساخته میشوند؟!


دوشنبه 6 خرداد 1392

مبلمان شهری شیراز

   نوشته شده توسط: عبدالرضا    

در فضای شهر ، در اطراف کوچه و خیابان هایی که هر روز در آنها تردد می‌کنیم، در پارکها و محیط‌های عمومی شهر عناصری هستند که اگر بیشتر به آنها دقت کنیم میبینیم که مکمل فضای شهرمان هستند و علاوه بر تکمیل منظر شهری، موجب فراهم آمدن آسایش جسمی‌، بصری و روحی‌ شهروندان میباشند. مجموعه این عناصر مبلمان شهری را تشکیل میدهند. صندلیها و نیمکت ها، ایستگاه‌های اتوبوس، چراغ‌های تزئینی و پارکی‌، سطل‌های زباله، پایه‌های پرچم، وسایل ورزشی ، وسایل بازی کودکان، نمادها و المان‌ها و ... همه و همه جز مبلمان شهر محسوب میگردند. اما وضعیت مبلمان شهر شیراز به نظر شما چگونه است؟ بدون شک پیشرفت و بهبود این امکانات شهری در چند سال اخیر قابل توجه بوده است اما هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله چشمگیری دیده میشود. کمبود یا نبود صندلی، سطل زباله ، ایستگاه اتوبوس و سایر نیاز‌ها در برخی‌ خیابانها به یک امر عادی تبدیل شده است گرچه همه روزه آسایش شهروندان را تحت تأثیر قرار میدهد. پس به نظر می‌رسد در وهله اول باید  خیابانها و معابری که تاکنون از نظر مبلمان تجهیز نشده‌اند مورد توجه قرار گرفته و نصب مبلمان در آنها انجام شود. اما در مبحث کیفیت مبلمان، شهرداری باید خلاقیت و نوآوری بیشتری به خرج داده  و در روش ها، مدل‌ها و مصالح مصرفی ، بروز رسانی و متناسب سازی با نیازهای شهر را انجام دهد. مبلمان شهری شیراز که شهری خوش آب و هوا و فرهنگی‌ است باید بتواند شهر را کاملتر ، مجهزتر و زیباتر جلوه دهد و بر منظر شهر اثر گذاری مثبت و همه جانبه بگذارد. اگر در این امر سلیقه و دقت لازم به خرج داده شود در فرهنگ غنی ایرانی‌ ایده‌های بسیار قوی وجود دارد که در طراحی و ساخت مبلمان شهر می‌توان از آن بهره برد. البته در این راه استفاده از طراحی‌های مدرن و به روز دنیا نباید فراموش شود. با همه این مسایل، سمت دیگر قضیه، ما شهروندان هستیم. آیا تاکنون شهروندان از  امکانات مبلمان شهری به بهترین شکل مراقبت کرده اند؟! پاسخ حتما منفی‌ است !


شنبه 4 خرداد 1392

شورای شهر برای شیراز چه کرد؟

   نوشته شده توسط: عبدالرضا    

عمر ۶ ساله شورای شهر شیراز تا چند هفته دیگر به پایان میرسد در حالیکه این شورا نیز همانند شورای بسیاری از شهرهای دیگر نتوانست در عرض این ۶ سال اثرگذاری لازم و مورد انتظار را بر پیشرفت شهر ایفا نموده‌ و اسیر چالش‌های مختلفی‌ بود. بطور گذرا به نکاتی‌ پیرامون عملکرد این شورا اشاره می‌کنیم.

۱. استیضاح و بر کنار نمودن شهردار قبلی‌ شیراز گرچه حق قانونی‌ شورای شهر بود اما با سوال‌های بسیاری در ذهن شهروندان همراه گردید. به خصوص که دلایلی که برای اینکار عنوان شد افکار عمومی‌ را راضی‌ نکرد . توقع از اعضا شورا این است که در عزل و نصب شهردار دقت و صبوری لازم را به خرج داده و از تصمیمات احساسی‌ خودداری کنند.

۲. بعد از ۶ سال هنوز بسیاری از شهروندان اعضا شورا را نمی‌شناسند! این یک نکته منفی‌ در کارنامه آنان به حساب میاید. این اعضا باید بسیار بیش از این به دیدار مناطق مختلف شهر و به میان مردم عادی بیایند و درد‌های شهر را از نزدیک ببینند نه اینکه فقط در زمان افتتاح پروژه‌ها در ردیف اول بیاستند  و اگر زمان کافی‌ برای بودن در بین شهروندان ندارند بهتر است عطای این کار را به لقای آن ببخشند.

۳. بعضی‌ اوقات مباحثی در شورا مطرح و زمان زیادی روی آن صرف میشود که تصمیم گیری در آن باید به شخص شهردار واگذار شود. شهردار باید این قدرت را داشته باشد که ایده‌ها و برنامه‌های خود را در شهر پیاده کند. متاسفانه دیده شد بعضی‌ اعضا شورای شهر حتا میخواهند برای کوچکترین مسایل شهر در صحن شورا تصمیم گیری و به شهردار دیکته شود که در این حالت شهردار به یک شخص دست و پا بسته تبدیل و دیگر معنای وجودی  خود را از دست میدهد. لذا باید به شهردار اختیار عمل لازم داده شده و برخی‌ تصمیمی گیریها را در مرحله نهایی منوط به نظر شخص شهردار کرد.

۴. کلانشهر شیراز دارای ابعاد مختلف فرهنگی‌، ادبی‌، مذهبی‌، توریستی، طبیعی و... می‌باشد و در توسعه این شهر باید همه جانبه نگر بود. مانند بسیاری شهرهای دیگر. متأسفانه بعضی‌ اعضا شورا با تنگ نظری گمان میکنند باید به همه جای شهر صرفا جنبه مذهبی‌ داد. از نامگذاری گرفته تا پروژه‌ها و نماد‌های موجود در شهر. حال اینکه شیراز مانند شهر مذهبی‌ مشهد نیازمند توسعه همه جانبه در همه بخش‌ها و تبدیل به یک شهر زیبای جهانی‌ می‌باشد. لذا از نگاه تک بعدی صرف به شیراز باید پرهیز گردد. برخی‌ اعضا شورای فعلی‌ در این زمینه نگاه تک بعدی داشتند.

۵. گاهاً اعضا مباحثی را در شورا مطرح و باز میکنند و وقت شورا را به آن اختصاص میدهند که هیچ ربطی‌ به وظایف شهرداری ندارد. مثلا طرح مساله بد حجابی یا افزایش سرقت و...چه ربطی‌ به شهرداری دارد که برخی‌ اعضا  در جلسهٔ رسمی‌ شورای شهر بخشی از وقت را به آنها اختصاص میدهند. این مسایل متولی مشخص خود را دارد.

۶. در نهایت اینکه اعضا شورا باید بدانند که انتخاب شده‌اند که کارها و برنامه‌های شهرداری را تسهیل و تسریع کنند نه اینکه با بحث‌ها و لج بازیها‌ی طولانی‌ و دنباله دار و اتلاف وقت، تصمیم گیریها را به تأخیر انداخته و عملا شورا را از مأموریت اصلی‌ خود دور نمایند. مقاومت در برابر برخی‌ سرمایه گذاری‌ها و پروژه‌های کلان ، مقاومت در برابر عقاید و ایده‌های شهردار که توسط خود این آقایان انتخاب شده و تأخیر بی‌ مورد در برخی‌ تصمیم گیری‌ها نظیر مکان احداث تالار شهر و... آسیب‌های بسیاری به پیشرفت سریع و بی‌ وقفه شهر وارد میسازد.

به هر حال امیدواریم اعضا شورای جدید که به زودی انتخاب میشوند با انرژی فراوان ، اندیشه روشن، نگاه باز و همه جانبه نگر و همکاری بیشتر با شهردار ،عمران و آبادی شیراز را تحولی‌ جدی ببخشند.


شنبه 4 خرداد 1392

پروژه هایی که به بن بست میرسند!

   نوشته شده توسط: عبدالرضا    

انجام پروژه‌های عمرانی نظیر تقاطع‌های چند سطحی و خیابان‌های جدید، علاوه بر طراحی و اجرای درست و فنی نیازمند توجه دقیق و برنامه ریزی شده به انجام تملک‌های لازم است. اینکار باعث خواهد شد تا بهنگام افتتاح چنین طرح هایی ، کار بصورت کامل و کارا به شهروندان تحویل گردد. در حال حاضر غفلت از این موضوع موجب ایجاد بن بست در بخشهایی از پروژه‌های شهری شیراز شده است که نمونه آن در خروجی زیر گذر باهنر- رحمت و خروجی تونل سعدی ایجاد شده  و عملا کارایی بخش هایی از این پروژه‌ها را فلج کرده است. بحث تملک‌های لازم در هر پروژه می‌بایست قبل از آغاز اجرا یا حداکثر در حین کار بطور کامل انجام و اراضی‌ مورد نیاز آزاد شود. نه اینکه پس از افتتاح یک طرح مردم متوجه شوند بخشی از مسیرها بخاطر وجود معارض قابل استفاده و کامل نیست. امیدواریم در این بخش شهرداری شیراز برنامه ریزی دقیق تر و کارشناسانه تری را جایگزین روشهای فعلی‌ نماید.


جمعه 3 خرداد 1392

یادی از قربانیان حادثه ای‌‌ تلخ

   نوشته شده توسط: عبدالرضا    

سرانجام پس از ۳ روز جستجو جسد هر ۷ قربانی سایت پسماند شیراز پیدا شد . قربانیان شامل ۲ آتش نشان، ۲ کارشناس ارشد سازمان پسماند،  و ۳ نفر از پرسنل بازیافت بودند که متأسفانه به شکلی‌ دردناک جان خود را از دست دادند. با خانواده‌های این از دست رفتگان و مجموعه شهرداری شیراز ابراز همدردی می‌کنیم. امیدواریم کمیته ای‌‌ که برای بررسی دلیل این حادثه تشکیل شده با رسیدن به نتایج روشن راهکار هایی برای جلوگیری از اینگونه حوادث در آینده ارائه دهد. بی‌ گمان رفع اشکالات فنی و ایمنی در چنین محیط هایی و جلوگیری از رویه‌های پر خطر در این راه ضروری به نظر می‌رسد. 


پنجشنبه 2 خرداد 1392

نتایج اولین و آغاز دومین نظر سنجی وبلاگ " شیراز من"

   نوشته شده توسط: عبدالرضا    

با تشکر از عزیزانی که در اولین نظر سنجی وبلاگ " شیراز من" شرکت کردند به اطلاع میرسانیم در نتیجه آرا، ۶۵ درصد از افراد، وضعیت کف فرش پیاده روها و آسفالت خیابانهای شیراز را ضعیف و۳۰ درصد آن را متوسط و ۴ درصد خوب دانستند که این نشان از این دارد که شهرداری باید برای بهسازی این معابر که همه روز شهروندان با آنها سر و کار دارند دست به تحرک جدیدی بزند....اینک از شما دعوت می‌کنیم در نظر سنجی جدید این وبلاگ که پیرامون سرعت پروژه‌های عمرانی می‌باشد در همین صفحه شرکت و اعلام نظر فرمائید. با تشکر از همراهی شما با وبلاگ " شیراز من"...............شیراز... شهر پیشرو، شهر آرمانی


پنجشنبه 2 خرداد 1392

فرهنگ شهروندی...لبخند بجای بوق!

   نوشته شده توسط: عبدالرضا    

اخیرا تابلو هایی در یکی‌ ۲ نقطه شهر از طرف معاونت فرهنگی‌ اجتماعی شهرداری با این مضمون که " بوق نزنید، لبخند بزنید" نصب شده است که حاوی پیغامی بسیار اثر گذار است. یکی‌ از معضلات عمده در رانندگی‌ شهر ، ایجاد آلودگی‌ صوتی با بوق زدن‌های بی‌ مورد است...در حقیقت بعضی‌‌ها با بوق رانندگی‌ میکنند و به پیش میروند، با بوق دیگران را دعوا میکنند و اعتراض میکنند ، با بوق سلام علیک میکنند، با بوق تشکر میکنند و...خلاصه از بوق همه استفاده ای‌‌ میکنند به جز استفاده ای‌‌ که باید بکنند. اگر به دنبال بهبود فرهنگ شهروندی در شهرمان هستیم بیایید بوق نزنیم مگر مجبور باشیم...بوق را برای زمانی‌ استفاده کنیم که اگر آن را به صدا در نیاوریم واقعا خطر تصادف وجود داشته باشد. پس دوست عزیزی که این نوشته را میخوانی‌ ، از خودتان و نزدیکانتان از همین امروز شروع کنید. بوق را فراموش کنید و از این طریق فرهنگ سازی در ترافیک را آغاز کنید...همشهری عزیز بوق نزن، لبخند بزن،،،تا الگویی برای دیگران باشی‌..... ..!!


چهارشنبه 1 خرداد 1392

افتتاح بزرگترین پروژه شهری کشور و درس هایی که باید گرفت

   نوشته شده توسط: عبدالرضا    

این هفته بزرگترین پروژه شهری کل کشور در تهران به بهره برداری می‌رسد، بزرگراه امام علی‌ که شمال به جنوب تهران را به هم وصل می‌کند. اما آمارهای جالبی‌ در این پروژه وجود دارد که میتواند هم الگویی برای کلانشهر‌های کل کشور باشد ، هم تلنگری جدی برای بعضی‌ها! ...این بزرگراه عظیم ۳۸ کیلومتر طول دارد و دارای ۵۶ ٔپل است و جالب اینکه همه این  پروژه با این عظمت در طول ۲ سال ساخته و آماده بهره برداری شده است! این در حالیست که صدها مورد تملک و جابجایی‌های عظیم تاسیساتی هم در طول همین ۲ سال انجام گرفته است و اینک پروژه ای‌‌ کامل که حتا بدنه سازیهای لازم در ۲ سوی بزرگراه هم انجام و تکمیل شده آماده بهره برداری است...یک بار دیگر به مشخصات کار دقت کنید: ۳۸ کیلومتر بزرگراه و ۵۶ ٔپل فقط در مدت ۲۴ ماه! 

حالا  وقتی‌ به کندی پروژه‌های عمرانی شهرداری شیراز انتقاد میشود و اعتراض می‌کنیم که چرا یک ٔپل ۲۰۰ متری یا یک زیر گذر ۱۰۰ متری ۳ سال طول می‌کشد عده‌ای ناراحت میشوند که چرا انتقاد می‌کنید! این پروژه نشان داد کلان شهر‌ها کلان نگری میخواهند و اگر به دنبال تحول عظیم در وضعیت پیشرفت و توسعه شیراز هستیم میشود طرح‌های بزرگ و متحول کننده را با مدیریت صحیح و بصورت جهادی در مدت زمان مشخص به بهره برداری رساند. اکنون  میشود پذیرفت که طرح هایی نظیر بزرگراه بر روی رودخانه خشک یا ۲ طبقه کردن برخی‌ خیابان‌ها و،،، با همین امکانات موجود در کشور ، نه تنها برای شیراز رویا نیست بلکه نیاز هاییست که باید عملی‌ شود . امروزه اجرای پروژه‌های عمران شهری با طمأنینه و سستی و آزمون و خطا و حال و هوای پروژه‌های ۲۰، ۳۰ سال پیش در کلانشهر‌ها جواب نمیدهد. تحول سازی در شهر مدیران خبره و کار ۲۴ ساعت و بی‌ توقف می‌خواهد.