تبلیغات
شیراز من - مصاحبه اختصاصی وبسایت " شیراز من" با رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر شیراز دکتر قائدی: پروژه‌های تفریحی را به اجرا و بهره برداری خواهیم رساند/ طرح جامع نورپردازی شیراز تهیه میشود/ اجرای خط ۳ مترو شیراز با جذب سرمایه گذار

شورای پنجم کلانشهر شیراز که حدود ۳ ماه از آغاز بکار آن می‌گذرد حالا شاهد حضور افرادی جدید است که با رأی مردم شیراز فرصت خدمت و تلاش برای پیشرفت روزافزون این کلانشهر را بدست آورده‌اند. یکی‌ از فعالترین اعضای شورای جدید تا به امروز دکتر نواب قائدی است که ریاست یکی‌ از کمیسیونهای حساس و مهم شورا را در اختیار دارد. ایشان که از چهره‌های نخبه و فرهیخته عرصه‌های علمی‌ و دانشگاهی و دارای سوابق ارزشمند علمی‌ و اجرایی هستند در حال حاضر ریاست کمیسیون " عمران، حمل و نقل و ترافیک" شورای شهر شیراز را بر عهده دارند. 



از ایشان برای مصاحبه‌ای اختصاصی با وبسایت " شیراز من" دعوت کردیم که ماحصل این گفتگو را در ادامه مطلب می‌خوانیم:

** با تشکر از وقت ارزشمند شما، لطفا بفرمائید ۲ اولویت اصلی‌ کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای پنجم کلانشهر شیراز چه خواهد بود؟

دکتر قائدی: بنام خدا...در حوزه حمل و نقل اولویت اصلی‌ ما این است که بتوانیم هر چه سریعتر مطالعات جامع حمل و نقل شهر را که توسط دانشگاه شیراز انجام میشود به‌روز رسانی کرده و به سرانجام برسانیم تا پروژه هائی که برای حوزه حمل و نقل و ترافیک مدّ نظر داریم با مطالعات علمی‌ انجام پذیرد. چشم انداز ما در این مطالعات، حمل و نقل پاک، ایمن، پایدار، دوستدار محیط زیست و انسان محور می‌باشد.

در خصوص پروژه‌های عمرانی، اولویت مهم ما احداث تقاطع‌های غیر همسطح بخصوص بر روی رینگ‌های پیرامونی شهر است. ساماندهی کمربندی شیراز را نیز بطور ویژه مدّ نظر داریم. این محور که دارای شهرک‌های مسکونی در اطرافش است در حال حاضر در حوزه کاری مشترک شهرداری و اداره راه می‌باشد که با برگزاری جلساتی با اداره راه و شهرسازی در صددیم این محور ساماندهی اساسی‌ شده و مشکلات آن برطرف گردد و در آینده این محور که جزئی از شهر شده بطور کامل به شهرداری تحویل داده شود.

**با توجه به اینکه در سالیان اخیر به احداث فضاهای تفریحی مدرن در شهر شیراز توجهی‌ نشده آیا تا پایان زمان ۴ ساله شورای پنجم شاهد ساخت و بهره برداری از اینگونه اماکن تفریحی گردشگری خواهیم بود؟

دکتر قائدی: در این بخش ما نیز همانند شما معتقدیم تاکنون پروژه‌های تفریحی در حد و نام شیراز ساخته نشده. بهمین منظور پارک آبی‌ در زمان شورای پنجم در خیابان مأزون قشقایی کلنگ زنی‌ و آغاز به ساخت شده که توسط سرمایه گذار اجرا میشود. در اراضی‌ کوه دراک پیگیر هستیم که انشاالله طرح‌های تله کابین، باغ پرندگان، آکواریوم، شهربازی و...هر چه سریعتر اجرایی شده و در همین دوران شورای پنجم احداث و به بهره برداری برسد. البته در این طرح‌ها ایرادتی هست که بصورت فاز به فاز در کمیسیونها در حال بررسی و نهایی کردن آنها هستیم.

**  وضعیت کنونی سیما و منظر شهری شیراز را بخصوص در حوزه‌های زیباسازی و نورپردازی چگونه ارزیابی می‌کنید و برای تحول در این بخش چه برنامه هائی دارید؟

دکتر قائدی: به مورد بسیار مهمی‌ اشاره کردید. از نظر سیما و منظر شهری در حال حاضر آشفته بازاری را در شیراز شاهد هستیم که با توجه به خصوصیات منحصر بفرد شیراز این وضع در شأن شهر نیست. زیبایی بصری در آرامش روح و روان شهروندان اثر فراوان دارد. بعضأ شاهد هستیم پروژه هائی اجرا شده اما به علت کم توجهی‌ به زیبا سازی و نورپردازی چهره خشنی به شهر داده و روی روحیات شهروندان اثر منفی‌ داشته. به مبحث نور پردازی و احیای زندگی‌ در شب همانند بسیاری کشورهای پیشرفته اهتمام خاصی‌ خواهیم داشت. تهیه طرح جامع نورپردازی شهر را با جدیت در دست اقدام داریم. حتا معتقدیم اماکن تاریخی‌ و گردشگری باید نورپردازی بسیار بهتر، زیباتر و متناسب با خود داشته باشند. دیروز نیز با همکاران حوزه شهرسازی و نظام مهندسی‌ جلسه‌ای پیرامون تهیه طرح کامل نماسازی، زیباسازی و نور پردازی شیراز داشتیم و این مباحث را با جدیت پیگیری می‌کنیم. حتا در مورد پروژه‌های آتی مانند دوربرگردان‌های چمران درخواست کرده ایم اول طرح‌های زیباسازی و اثر گذاری بر سیما و منظر شهری تهیه و به شورا ارائه شود.

**برای آشتی‌ سرمایه گذاران با شیراز و بازگشت آنها به پروژه‌های این کلانشهر چه راهکارهأیی دارید؟

از ابتدای شورای پنجم جلسات متعددی با سرمایه گذاران داشته ایم . اول از هر چیز معتقدیم با سرمایه گذار باید با احترام برخورد شود. مشکلات و بروکراسی اداری را برای آنها برطرف خواهیم کرد چرا که معتقدیم دورانی که شهر فقط با عوارض پرداختی شهروندان اداره شود گذشته است و با توجه به افزایش قیمت عوارض نمی‌توان انتظار داشت شهروندان به تنهائی و با پرداخت عوارض بودجه پروژه‌های عمرانی را تامین کنند. باور داریم نیازمند حضور سرمایه گذار هستیم و حتا در این بخش معتقدیم شهرداری نباید دنبال منافع و سود خود باشد بلکه منفعت  حضور سرمایه گذار باید به شهر و شهروندان برسد نه اینکه شهرداری بدنبال این باشد که سودی در جیب خودش برود. در حال حاضر نیز در حال رایزنی با چند سرمایه گذر جدید هستیم.

**بعنوان آخرین سوال، هدفگذاری شورا و شهرداری در ۴ سال آینده در بخش مترو شیراز چه خواهد بود؟

دکتر قائدی: مترو از ضروریت کلانشهر و یک فرایند پر هزینه است گرچه بعلت اینکه کار زیر زمین انجام میشود ممکن است کمتر به چشم و نظر شهروندان بیاید. اولویت اول, تکمیل خط ۱ مترو، تکمیل و برطرف کردن کمبودهای ایستگاه‌ها و افتتاح بقیه ایستگاه‌ها و یکدست کردن کلّ مسیر خط ۱ از احسان تا فرودگاه با هد‌ وی یکسان و ثابت است. در خط ۲ تاکنون فقط ۵ کیلومتر حفر تونل انجام شده و کارهای گسترده‌ای باقی‌ مانده که بطور جدی پیگیر بحث فاینانس آن هستیم و اگر شرایط مالی‌ فراهم شود قصد داریم بطور همزمان خط ۳ را از پًل معالی آباد تا شهرک گلستان بوسیله جذب منابع سرمایه‌گذاری آغاز و به انجام برسانیم.

** و سخن پایانی....؟

از دغدغه شما و سایر شهروندان که بدون هیچگونه چشمداشتی نسبت به پیشرفت و توسعه شیراز حساسند سپاسگزارم و امیدواریم بتوانیم خدمات ماندگاری انجام دهیم. در حال حاضر شهرداری از نظر مالی‌ با بدهی هائی بخصوص به پیمانکاران مواجه است که امیدوارم با آغاز بکار شهردار جدید بتوانیم بخوبی از این دوران سخت عبور کنیم و خدماتی در شأن کلانشهر شیراز به شهروندان ارائه دهیم.

** ما هم از حسن توجه شما به نظرات شهروندان و از اینکه دعوت وبسایت " شیراز من" را برای مصاحبه پذیرفتید سپاسگزاریم.

 


سه شنبه 16 آبان 1396 07:22 ب.ظ
انشاالله که در حد وعده نباشد
سرفراز
سه شنبه 16 آبان 1396 01:28 ب.ظ
من دکتر قائدی را میشناسم. سالها استاد دانشگاه بوده در حوزه برق و الکترونیک خیلی‌ وارد هستن. فقط باید زمان اجرای طرح کامل نورپردازی شیراز را هم بگن که زمانبندی داشته باشه
امید.
سه شنبه 16 آبان 1396 01:27 ب.ظ
به عمل کار برآید به سخنرانی‌ نیست!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.